niedziela, 29 stycznia 2012

Somayog - joga młodości


Somayog to metoda stworzona na początku lat dziewięćdziesiątych w International Meditation Institute w Indiach przez Danielle Munoz. Poprzez połączenie praktyki asan Hatha Jogi (ćwiczenia fizyczne), praanayaam (praca z oddechem), medytacji (praca z umysłem) oraz wielu innych, somayog usprawnia ciało, uczy świadomości ruchu oraz kontroli myśli i emocji. Bazując na obserwacji własnego ciała oraz na spokojnie wykonywanych - i zawsze dostosowanych do indywidualnych możliwości - ćwiczeniach wzmacniająco-rozluźniających, kształtuje harmonijną sylwetkę, a także pozwala odwrócić nieporządane zmiany w ciele, spowodowane upływem lat oraz wieloletnim, nieświadomym posługiwaniem się swoim ciałem. Poruszając poszczególne partie mięśni i wiele czasu poświęcając pracy z mięśniami posturalnymi,  jej praktyka uwalnia od bólów związanych z długotrwałą pozycją siedzącą oraz ciężką, obciążającą kręgosłup, pracą fizyczną, a dzięki oddziaływaniu na organizm jako na całość, poprawia sprawność wszystkich jego układów, widocznie odmładzając tak ciało jak i ducha.  

Somayog to metoda, u której podstawy leży wiele technik, z której każda postrzega organizm człowieka całościowo i zwraca uwagę na jego funkcjonowanie zarówno na płaszczyźnie fizycznej, mentalnej, jak i energetycznej. Somayog współtworzą: 
Hatha Joga - tradycja indyjskiej jogi bazująca na asanach, praktykach oczyszczających oraz oddechowych
Technika Alexandra - metoda reedukacji psychofizycznej ucząca swobody w ruchu i działaniu
Praanayaam - zbiór technik świadomego, intensywnego i rytmicznego oddychania  
Metoda Feldenkraisa oraz Somatics - powiązane ze sobą metody reedukacji ruchowej i samopoznania, dążące do rozluźnienia chronicznych napięć w ciele oraz rozwoju swojego potencjału poprzez ruch
Metoda McKenzie - metoda fizjoterapeutyczna skoncentrowana na diagnozowaniu i leczeniu dolegliwości bólowych kręgosłupa
Trening autogenny Schultza - technika relaksacji neuromięśniowej, wykorzystująca autosugestię i medytację
Metoda Jacobsona - metoda relaksacji mięśni, polegająca na ich świadomym napinaniu i rozluźnianiu
Medytacja Shyam Dhyaan -  medytacja oparta o mantrę  "Amaram Hum, Madhuram Hum" stworzoną przez Swami'ego Shyam

Somayog przeznaczona jest dla wszystkich; zarówno zdrowych, którzy poprzez synchronizację ciała i umysłu, doskonalenie postawy oraz pracę z tymi partiami mięśni, które zwykle są zaniedbywane, pragną polepszyć jakość swojego życia, jak i dla osób z ograniczeniami ruchowymi, które z różnych powodów nie mogą pozwolić sobie na udział w innym rodzaju ćwiczeń ruchowych.

Moja Mistrzyni, Inga Schorowska, podczas ćwiczeń :-)



2 komentarze:

  1. Somayoga brzmi interesująco. Aczkolwiek pozycja na zdjęciu wygląda nieco przerażająco :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wierz mi, jest łatwiejsza niż się wydaje :-)

    OdpowiedzUsuń